Madách Imre
itt el lehet olvasni online: idesüss
: Az ember tragédiája
- 1859. február – 1860. március
- alsósztregovai kastély dolgozószobájában bő egy esztendő alatt írta meg (oroszlánbarlang)
- nagyon precíz munka (cetlik)
- az irodalmi sikert, amire nagyon számított, a baráti körétől nem kapta meg
- 1861. tavasz: felolvasta Szontágh Pálnak. Közösen javítgattak rajta. Sz.P. mondta, hogy vigye el Aranynak megmutatni. Arany elolvasta az 1. színt, s kedvetlenül félretette. Gyönge Faust-utánzatnak gondolta. Pár hónap múlva újra elővette (Madách barátja unszolására), s elolvasta. Megtetszett neki a mű:
- 1861. szeptember: már dicsérő levelet írt.
- ezután összeültek, Arany stilisztikai dolgokat javított rajta
- 1862. eleje: ’61-es évszámmal megjelentette nyomtatásban a Kisfaludy Társaság (szóval Arany János)
- 1863.: II. kiadás – (még többet javított rajta Arany)
- aztán híres lett, lefordították 30 nyelvre
- 1883. szeptember 21.: Nemzeti Színház – ősbemutató
- azóta több mint 1400 előadást ért meg
- Paulay Ede rendezte meg az ősbemutató darabot
- műfaja:
§ drámai költemény, lírai dráma
§ romantikus: keverednek a műfajok
§ a líraiság dominál
§ nem színpadra szánt mű = könyvdráma (nagyobb élvezet olvasni)
§ emellett Emberiség-költeménynek, Világdrámának is hívják:
- tele van filozófiai gondolatokkal (emberiség nagy kérdései; az élet értelme; ember célja a világban - egyetemes kérdéseket feszeget, egy egész világ problémáját
- források:
§ középkori misztériumjátékok
§ Dante: Isteni színjáték
§ John Milton: Elveszett paradicsom
§ Goethe: Faust
§ Byron: Káin; Manfréd
§ P. B. Shelley: A megszabadított Prométheusz
§ Victor Hugo: Századok legendája
➔ 1867.: Ibsen: Peer Gynt
§ Hazai előzményei: Vörösmarty (Emberek; Gondolatok a könyvtárban; Csongor és Tünde) Petőfi (Ítélet; Apostol)
- nem irodalmi hatások:
§ felesége elhagyta; nővére, öccse meghalt (személyes családi tragédiák)
§ a mű egy csüggedő korszak végén, egy reménykedő korszak kezdetén íródott (a két korszak határán)
§ ez a fajta kettőség a fő ereje a műnek: Lucifer képviselni Madách pesszimizmusát, Ádám pedig az optimizmusát
§ a családját gyakorlatilag lemészárolták
§ a nőkkel valahogy nem jött ki
§ természettudományos nézetek: fokozták a komorságot – itt kezdődött, hogy a Föld ki fog halni, a Nap kihűl, elkerülhetetlen a végzet (ezt hirdették a természettudósok); kétségbe vonják a társadalom fejlődését
- a mű szerkezete:
§ 15 színből áll
§ tudatosan 2 részre osztotta: ‣ keretszínek/biblikus színek (1-3.,15.)
‣ történeti színek (4-14.)
- Madách a világ keletkezését a Biblia alapján képzeli el
- a keretszínek a teremtés könyvének biblikus, mitologikus idejében, a történelem előtt játszódnak:
§ 1. szín: a Mennyekben
§ 2. szín: a Paradicsomban
§ 3. és 15. szín: a Pálmafás vidéken, a Paradicsomon kívül
⁙ 1. szín:
- az Úr első megszólalásában a deista szemlélet figyelhető meg: „A gép forog, az alkotó pihen.”
- az angyalok agyon dicsérik Istent (ész, erő, jóság, teremtett világ!)
- a főangyalok: Gábor, Mihály, Ráfael és Lucifer
- Lucifer az egyedüli, aki hallgat – Isten ezt szóvá is teszi
- kitör belőle a gondolatsor: ellenszegülés; kétkedve mondja el gondolatait, kicsit ironizálva, gúnyolódva vonja kétségbe a tökéletes világot
- „Nem adhatok mást, csak mi lényegem”
- Lucifer alapvetően a tagadás ősi szellemének nevezi magát
- részese volt a világ teremtésének, szerinte a világ nem tökéletes
- hiányzik az összhangzó értelem (Isten nem enged enni a tudás fájából)
- a rossz jelenléte nélkül nem látjuk a jót
- a jó és a rossz együtt tud működni a világban
- Isten elűzi Lucifert a Mennyekből ➔ bukott angyal (ördög)
- ad neki két fát: tudás és halhatatlanság fája (nem véletlen)
- Lucifer eldönti, hogy felveszi a harcot az úrral, lázadni fog, megpróbálja megdönteni ezt a tézist, miszerint a világ tökéletes. Kísérletet tesz meg- semmisíteni ezt a világot.
⁙ 2. szín:
- Ádám és Éva megjelennek
- bűnbeesés: a kígyó helyett Lucifer beszéli rá Évát, hogy egyen az almából, majd Éva Ádámot ➔ öntudatra ébrednek
- a férfi hátrál, a nő örül
- az Úr küldi Kerubot (kígyószerű lény), s így a halhatatlanság fájának gyümölcséből nem ehetnek
⁙ 3. szín:
- Madách a magántulajdon Rousseau-i elvével indítja a 3. színt
- Lucifer megmutatja a jövőt – álmot bocsájt Ádámra és végigvezeti őket a történelmen. Bemutatja a múltat, a jelent, a jövőt.
- Lucifer a történelmi korokat mindig a hanyatló fázisukban mutatja be
- Ádám először lelkesedik, majd kiábrándul minden történeti színben
⁙ 15. szín:
- Ádám teljesen kiábrándul
- végezni akar magával (egy kőszirtről le akar ugrani – ezt Madách találta ki)
- Lucifer már-már győzedelmeskedik
- de Éva miatt mégsem ugrik le: „Anyának érzem, óh, Ádám, magam.”
- az Úrtól kérdezi, van-e értelme a világnak
- „Mondottam, ember: küzdj és bízva bízzál!”
- a hit és a kitartás üzenetével záródik a mű (küzdés és bizalom)
- Lucifer veszít
Lucifer a küzdés szempontjából:
- a Lucifer fényhozót jelent
- igazából pozitív szereplő
- kitartás jellemző rá
- az Úr eszköze (tudattalanul)
- az Úr tudatosan használta fel
- Lucifer – Mefisztó
- a rossz akaratával pozitív cselekedetet hajt végre
- nincsen meg az a méltóság az Úr részéről (Arany emiatt dobta arrébb)
- mesteremberes önelégültség jellemző az Úrra
- mintha az Isten csak egy színjátékot játszana Luciferrel
- nem bünteti meg: „szükség van rád”
- az Úr nagyon jó színész
Éva: a ráció embere
Ádám: eszmék
Lucifer: ösztön
Lucifer Ádámhoz és Évához való viszonya:
- Lucifer kíséri Ádámot végig a történelmen
- nagyon éles eszű kritikus Ádám mellett
- ő az, aki megtöri Ádám hitét
- ő a kétely a hit mellett
- Ádám és Lucifer Madách két alteregója (hasonmás): Ádám az „érző szív”, Lucifer a „fagylaló ész” – by Madách
- Lucifer a romoló szándékával erősít
- Éva szerepe:
§ nem avatkozik bele Lucifer és Ádám vitájába a színekben, ő csak jelen van
§ sokszínű, összetett figura
§ minden színben más karakter (a Párizsi színben /forradalom/ egyszerre két, egymással ellentétes alakban)
§ Éva nem öregszik, míg Ádámék igen
§ a Londoni színben /Madách jelene/ az összes szereplő meghal, Évát kivéve: glóriával a fején átlépi a sírt, holott rettenetesen bűnös
§ Éva viszi bűnbe Ádámot, de ő is rántja vissza a halál küszöbéről, menti meg
§ Madách – a női lélek érthetetlensége: Prágai szín – a felesége megjelenik
A történeti színek:
- 4-14. szín
- Lucifer a történelmen végigvezeti Ádámot
- múlt, jelen, jövő
- 10.-ig múlt, 11. Madách jelene, 12-14. pedig az elképzelt jövő
- megismerjük benne Madách történelem-felfogását: Hegeli történelem eszme
- minden történelmi korszaknak van vezéreszméje, amelyben az adott kor mindig csalódik, s ez hozza elő az újabb kort, újabb eszmével
- koreszmék változása
- triáda: tézis ↔ antitézis ➔ szintézis
↑←←←←←←←←↲
- ez jellemző minden színre |